Sobotní zpráva o třetí oslavě 120letého výročí místní železné dráhy z Rožmitálu do Březnice vzbudila zaslouženou pozornost. Nejen tím, že pořadatel - Muzeum výtopna Zdice - je přesvědčen, že 21. srpna již bude koronavirs vykořeněn, ale také tím, že by se jednalo, v případě, že se podnik uskuteční, o další úspěšnou akci v Rožmitále.
Na zprávu také reagoval jeden náš čtenář otázkou, proč je vlastně rožmitálské nádraží tak daleko od města a vůbec, proč nevede přes Rožmitál hlavní trať ze Zdic do Protivína.
Brožurka vydaná k první oslavě v roce 2019 sice tvrdí, že zástupci Rožmitálu žádali projektanty o to, aby uvažovaná dráha ze Zdic do Protivína, která byla uvedena do provozu na sklonku roku 1875, vedla přes nebo kolem města, ale občané to viděli jinak.
Ještě v roce 1945 na zasedání národního výboru v Rožmitále, kdy se probírala zaostalost regionu oproti Březnicku, se hořce vzpomínalo na jistého purkmistra, který byl rovněž poštmistrem. Ten prý znemožnil, aby trať byla vedena přes Rožmitál jen z toho důvodu, že by utrpěla jeho povoznická živnost. Svými potahy totiž vozil poštu z Příbrami do Rožmitálu.
Ale nebyl to jenom starosta, který proti železnému oři brojil. O živobytí by přišlo totiž mnohem víc formanů.
Dokončení zítra.
Archivní snímek z 30. let 20. století. Přední draha ve Starém Rožmitále. Rodinný archiv Jaroslavy Baštové
Cvokařské muzeum
Alej Johanky z Rožmitálu 74Vytvořeno službou Webnode