Kauza Cvokařská a most – 4/8

08.08.2017 07:31

V minulém díle jsme se dozvěděli, proč byl výrobní areál Kovostaru postaven právě na konci Cvokařské ulice.

V Kovostaru pracovalo v roce1952, kdy byla provozovna zkolaudována přesně sto družstevníků. Pak jejich počet postupně narůstal, až mezi lety 1955 až 1959 jich bylo přes sto sedmdesát. Další léta se sice počet pracovních sil mírně snižoval, ale nikdy až do roku 1989 neklesl pod stovku.

A jaká byla tenkrát situace s dopravními prostředky, jejichž počet a velikost nyní tak trápí obyvatele Cvokařské ulice?

V 50. letech mělo družstvo dva náklaďáčky – dvoutunku Bedford, kterou do družstva při jeho založení vložil Vojtěch Kala, a dvouapůltunku Ford Canada. Dvoutunka sloužila vzhledem k technickému stavu pouze pro převážení materiálu po dvoře či na rožmitálské nádraží. S druhým vozem Ford Canada, vyráběným za války pro kanadskou armádu, a jenž po válce zůstal na území republiky, absolvovali družstevníci delší jízdy při přepravě surovin i odvozu hotových výrobků. To byla jediná dvě nákladní auta pohybující se, ovšem velmi sporadicky, Cvokařskou ulicí.

Osobní automobil měl tenkrát kromě Kulovaného a Kaly pouze farář. V 60. letech přibyla v Luhu další tři auta v osobním vlastnictví, ta starší však postupně skončila. Drtivá většina družstevníků chodila do práce pěšky (bylo běžné, že o polední přestávce šli domů na oběd či si odpočinout), méně se jich dopravovalo na kole a na motorce přijížděl podle pamětníků pouze jistý Záryba z Pňovic.

V 60.a 70. letech jezdilo do Kovostaru tak pět osobních aut, někteří družstevníci přijížděli na pionýru či mopedu, ale lidé z okolí využívali především linkových autobusů. V této době měl Kovostar vždy jen jedno nákladní auto, např. třítunovou Erenu či Pragu.

To byla tenkrát pohoda, to byl klid! A dnes? Ale pozor – Starý Rožmitál nebyl v republice něčím výjimečným. Podle celostátních statistik je mezi rokem 1950 a 2015 čtyřicetinásobný nárůst osobních a dodávkových automobilů! Před 65 lety bylo v Čechách a na Moravě registrováno 130 tisíc osobních a dodávkových automobilů, dnes přes pět milionů. Teď připadá jedno auto na každého druhého obyvatele.

Tolik celostátní statistika. Když ji vztáhneme na Starý Rožmitál, tak třeba – jestliže v 50. letech parkovalo na nábřeží jedno auto, dnes by jich tam mohlo být klidně čtyřicet. A nikdo by se nemohl divit!

Nárůst v počtu nákladních automobilů samozřejmě není tak enormní. Za posledních 35 let se ale více než ztrojnásobil.

Ford Canada byl jedním ze dvou lehkých nákladních automobilů, které jezdily v 50. letech v Kovostaru

Družstevnice Kovostaru s Erenou na přelomu 50. a 60. let  a osobní automobil, který do družstva vložil Vojtěch Kala

Na cestách byla k vidění především tažná zvířata

Není se co divit, že v Cvokařské ulici panovala celkem idylka

© 2012 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode